آموزش سئو

آموزش سئو برای افرادی که قصد دارند کسب و کارشان را در فضای مجازی توسعه دهند و از سراسر کشور و حتی جهان،مشتری جذب کنند،ضروری می باشد.

اگر برای سوال شده که چطوری میتوانم از طریق گوگل مشتری جذب کنم،با من در این مقاله همراه باشید.چون میخواهم آموزش سئو رایگان را در اختیارتان قرار دهم.

 


سئو چیست؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مثل گوگل،یاهو،بینگ و… میباشد.

سئو به معنی انجام روش های غیر اخلاقی برای فریب و دستکاری موتورهای جستجو نیست بلکه برای نمایش بهترین مطالب و کمک کردن به کاربران می باشد.

یک متخصص سئو علاوه بر تخصص پیش زمینه ای،اطلاعات زیاد و صبر،باید تجربه زیادی هم داشته باشد.چون الگوریتم های گوگل برای بهبود عملکرد،مدام در حال تغییر می باشند. پس یه سئوکار باید اطلاعات خودش را در این زمینه بروز نگه دارد.

تعداد زیادی معیار برای رتبه بندی سایت ها وجود دارد.یک متخصص سئو با توجه به تجربه خود،مهمترین معیارها را شناسایی و در پروژه های خود اجرا می کند.

آموزش سئو

چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟

برندسازی با سئو

وقتی سایت شما با کلمه کلیدی کسب و کارتان در جایگاه بالاتری نسبت به رقبا در نتایج گوگل نمایش داده شود.بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف تان قرار میگیرد.افراد بیشتری با شما آشنا می شوند و اعتماد آنها افزایش پیدا می کند.بدین صورت کم کم برندسازی اتفاق می افتد.

افزایش بازدید سایت با سئو

وقتی سایت شما در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود افراد بیشتری روی لینک سایت شما می زنند و وارد سایت تان می شوند.

افزایش فروش با سئو

زمانی که کاربر به چیزی نیاز دارد ابتدا در گوگل کلمه کلیدی را سرچ می کند.مثلاً یک شخصی قصد خرید کتانی سفید نایک دارد،با سرچ این عبارت در گوگل،سایت هایی که این محصول را دارند،نشان داده می شود و کاربر از سایت های برتر در نتایج گوگل،خرید خود را انجام می دهد.

این افراد،کاربران هدفمند هستند،در زمانی که نیاز داشتند،با سرچ در گوگل،شما را پیدا کردند و با سایت شما آشنا شدند و خرید کردند.این کاربران برای کسب و کارها بسیار ارزشمند هستند که از طریق سئو می توان آنها را جذب کرد.

صرفه جویی در هزینه های بازاریابی و تبلیغات

سئو و بهینه سازی سایت تان برای گوگل،می توانید به صورت قابل توجهی در هزینه های بازاریابی و تبلیغات خود صرفه جویی کنید.سئو یک سرمایه گذاری بلند مدست است که 6 تا 12 ماه طول می کشد اما مطمئناً بعد از این مدت،چندین برابر هزینه هایی که انجام دادید،به شما بر میگردد.

این کار نسب به روش های دیگر بازاریابی و تبلیغات،بسیار بهینه تر است.

کاربری که از طریق جستجو در گوگل وارد سایت شما می شود،هدفمندترین کاربر است.به خاطر اینکه به علاقه و نیاز خود وارد سایت شما شده است و دنبال چیزی می باشد که در سایت شما قرار دارد و آن کاربر می تواند از آن استفاده یا خرید کند.

اینجا دو تا اصطلاح مهم وجود دارد،بهینه سازی و موتور جستجو چی هست؟

موتور جستجو

موتور جستجوی گوگلاگر خیلی سطحی نگاه کنیم،موتور جستجو،سایت هایی هستند که ما در آن سرچ انجام می دهیم مثل گوگل،یاهو،بینگ و …

اگر کمی عمیق تر به موتور جستجو نگاه کنیم،متوجه می شویم که چیزی بیشتر از یک سایت می باشد که بصورت کامل در ادامه توضیح خواهم داد.

بهینه سازی سایت

بهینه سازی یک فرآیند مشخص می باشد که باید مستمر و بدون نظم اما کاملاً هدفمند انجام گردد تا صفحه هدف تان در کلمه کلیدی مدنظرتان رتبه بگیرد و به صفحه اول گوگل بیاید.

تمرکز ما باید روی گوگل باشد،چون بیشترین جستجو در جهان(بیش از 90% جستجوها در دنیا) در گوگل انجام می شود.

هدف این مقاله آن است که شما در نتایج غیر تبلیغاتی گوگل ، اول باشید و اگرنه می توانید با پرداختن هزینه به گوگل،در ابتدای کار رتبه اول گوگل باشید.ولی کاربران به نتایج پولی اعتماد نمی کنند و علاوه بر این،هزینه این کار بسیار بالا می باشد.هر کلیک از 0.1 دلار تا 3 دلار می باشد.

گوگل چیست؟

وقتی ما میخواهیم راجع به یک موضوعی صحبت کنیم،مهمترین کار شناخت آن موضوع است.شاید بنظرتان ساده است که گوگل چیه؟ولی ما باید گوگل را عمیقاً بشناسیم و بدانیم چه فرایندی را اجرا می کند و بر مبنای آن کارهایمان را پیش ببریم.

گوگل باهوش ترین موتور جستجو در جهان است و هدف این شرکت از هوش زیاد،نمایش دادن نتایج درست است.

مهمترین دارایی گوگل نتایج آن است.چرا اینطوریه؟مثلاً اگر شما کلمه «آموزش صفر تا صد سئو رایگان» را سرچ کنید و گوگل سایت های نامربوط را به شما نمایش دهد،شما دلسرد می شوید و سراغ موتور جستجوی دیگری می روید و گوگل کاربران خود را از دست می هد.

پس گوگل،هر کاری انجام می دهد تا ده تا نتیجه ای که در صفحه اول نمایش می دهد کاملاً درست و مرتبط با خواسته کاربران باشد.

یک سئو کار باید بداند که چطوری می توان وارد ده تا نتایج صفحه اول گوگل شد.

در حال حاضر گوگل از هوش مصنوعی استفاده می کند که بسیار زیاد از رفتارهای انسانی تقلید و مغز انسان را شبیه سازی می کند.یعنی می فهمد انسان ها با سرچ یک کلمه دنبال چه چیزی هستند و همان آن صفحه را به کاربران نمایش می دهد.

گوگل به دنبال ساختن یک ابر انسان است تا تصمیم بگیرد این نتیجه (Result) در فلان رتبه نتایج،درست می باشد یا خیر؟

شرکت گوگل

هدف گوگل چیست؟

گوگل دنبال این می باشد که کیفیت مطالب موجود در وب بالا برود و مدام الگوریتم های خود را تغییر می دهد تا مطالب با کیفیت تر را تشخیص دهد تا در رده بندی بالاتری قرار بگیرند.

قصد گوگل این است که سرعت و کیفیت وب سایت ها افزایش پیدا کنند.

به دنبال بالا بردن کیفیت تجربه کاربری در فضای آنلاین می باشد.یعنی دوست دارد وقتی شما با موبایل جستجو می کنید،یک سایت بزرگ با نسخه دسکتاپ نبینید(فونت و عکس ها در گوشی کوچک می باشد و قابل خواندن یا مشاهده نیست)

در نهایت هدف گوگل،افزایش کیفیت کلی فضای وب به طور پیوسته می باشد.

 

اگر شما جای گوگل بودید چیکار می کردید؟

  • سعی در نمایش بهترین نتایج به کاربران
  • بررسی عمیق و کشف بهترین سایت ها
  • سعی میکردیم تا حد ممکن فریب نخوریم
  • با متقلب ها برخورد جدی می کردیم
  • قوانین شفاف وب را تعیین می کردیم

 

راه درآمدی گوگل چیست؟

لوگو گوگل ادزمسلماً از تبلیغات می باشد.تبلیغات سایت هایی که در ازای هر کلیک به گوگل پول می دهند.

گوگل اگر بخواهد از تبلیغات(گوگل ادز) پول بیشتری در بیاورد باید نتایج رایگان،آنقدر عالی باشد تا کاربران عادت کنند برای نتایج جستجو فقط از گوگل استفاده کنند.

هر چقدر بیشتر از گوگل استفاده کنیم،قطعاً احتمال کلیک روی نتایج پولی هم بالا می رود و سود زیادی عاید گوگل می شود.

اگر سایت های بی ارزش در نتایج برتر گوگل قرار می گرفتند،خیلی از کاربران از عملکرد گوگل نا امید می شدند و دیگر از این موتور جستجو استفاده نمی کردند در نتیجه بازدیدکننده آن کم می شد و درآمد خود را از دست می داد.

 

Holistic seo (سئو کل نگر و مستقل از ترفندهای مقطعی)

این اصطلاح توسط شرکت های بزرگی که روی سئو کار می کنند بخصوص شرکت yoast در دنیا خیلی رایج شده است.

دید این شرکت های بزرگ آن است که ما اگر می خواهیم سایت مان را به خوبی سئو کنیم،با هولستیک سئو(سئو کل نگر) آشنا شویم یعنی بیخیال ترفندها شویم.

بهتر است یک درک کلی از سئو و گوگل داشته باشیم و سعی کنیم با همین درک،خودمان نتیجه گیری کنیم که چه کاری نتایج مثبت و چه کارهایی احتمالاً نتایج منفی در نتایج جستجو ایجاد خواهد کرد.

این سوال را همیشه از خودتان بپرسید که اگر من جای گوگل بودم،یعنی من یک شرکتی بودم که کار و درآمدم از این بود که به سایت های دیگران جایگاه درستی بدهم،چطور تصمیم می گرفتم؟

مثلا فکر می کنیم اگر ما در سایت مان به یک صفحه دانشگاهی لینک بدهیم،رتبه ما بالاتر می رود یا خیر؟حتماً می دانید که یکی از بخش های مهم سئو آن است که ما خودمان به سایت های دیگر لینک بدهیم.حالا این لینکی که می دهیم فرق می کند که به سایت کوچک یا یک سایت معروف دانشگاهی باشد؟

اگر با دید گوگل آشنا شویم به این نتیجه می رسیم که هیچ فرقی نمی کند.اگر قرار بود هر کس به سایت معتبرتر لینک دهد رتبه بهتری بدهم،همه می توانستند در سایت شان به ده تا سایت معتبر داشنگاهی لینک دهند.پس این موضوع نشان نمی دهد که محتوای آن صفحه بدرد بخور است یا خیر.

پس ما اگر جای گوگل بودیم نمی گذاشتیم کاربران به راحتی با یک ترفند و تقلب رتبه بهتری بگیرد.

 

روش موتور جستجو

حالا بیاییم ببینیم یک موتور جستجو چگونه کار می کند.هر موتور جستجو سه تا قسمت پایه ای و کلیدی دارد:

1-خزنده (Crawler) : اسپایدر گفته می شود

یک نرم افزار هست که وقتی لینک یک سایت را به آن بدهیم، می تواند وارد آن سایت شود و تمام اطلاعات آن را استخراج کند و از آن صفحه ببیند،لینک به کدام صفحات داده شده است و اطلاعات آن صفحات(محتواها،عکس ها،عنوان ها و …)را هم استخراج کند.برای همین اسم آن را اسپایدر یا کراولر گذاشتند چون می تواند قدم به قدم همه شبکه را شناسایی کند.

خزنده وارد صفحه اصلی سایت می شود و بررسی می کند تا لینک را پیدا کند و وارد صفحه جدید شود و آن صفحه را کرال می کند.پس متوجه شدیم که اگر در سایت مان صفحه ای داریم که از هیچ جای سایت به آن صفحه لینک ندادیم،احتمالاً گوگل نمی تواند پیدا کند که ما در سایت مان چنین صفحه ای داریم.

خزنده گوگل از طریق لینک موجود به صفحات عمیق تر سایت دسترسی پیدا می کند و اطلاعات آن صفحات را استخراج می کند.

2-ایندکس

بعد شناسایی و استخراج تمام اطلاعات صفحات،تمامی اطلاعات در دیتابیس موتور جستجو با قرمت خاصی ذخیره می شود.حالا چه چیزهایی در دیتابیس گوگل(ایندکس) ذخیره می شود؟ما دقیقا نمی دانیم اما شاید متن صفحه،عکس ها،لینک های آن صفحه و …

3-الگوریتم

کدی هست که نوشته شده و تصمیم گیرنده می باشد که کدام سایت در کدام کلید واژه ها رتبه بالاتری داشته باشد.

هیچ وقت الگوریتم گوگل،بطور کامل نمایان نخواهد بود چون یک پروژه سری و بزرگ می باشد.

روش کار کردن موتور جستجوی گوگل


سه اشتباه رایج در سئو

افرادی زیادی برداشت اشتباهی از موضوعات سئو دارند.

1-ساخت بهتر از بهبود است

مثلاً اگر 20 صفحه در سایت داریم،روز اول شروع نمی کنیم این 20 صفحه در سایت مان را بهبود دهیم.شاید این 20 تا پیجی که داریم اصلاً بدرد سئو کردن نخورد.یعنی باید یه تحقیقاتی انجام دهیم و ببینیم چه چیزهایی لازم داریم و برای سایت مان صفحات جدیدی تولید کنیم.

بخش عمده سئو آن است که منبع ارزشمند تولید کنیم(ویدئو،متن،اینفوگرافیک،صوت و …) و فقط به فکر بهینه سازی صفحات قدیمی نباشیم چون ممکن است بهبود صفحات قدیمی با وجود تلاش های زیاد،به نتایج خوبی دست پیدا نکند.

2-همه صفحات را سئو نمی کنیم

به عنوان متخصص سئو،نباید همه صفحات سایت مان را سئو کنیم چون این کار هیچ ارزشی ندارد.

آنهایی که از طریق سئو ورودی زیادی دارند،احتمالاً روی چند صفحه،فوق العاده عمل کردند و خیلی از صفحات را رها کردند.

بزرگترین اشتباه آن است که در سایت مان 200 تا صفحه داریم و همه آنها را سئو کنیم.

ممکن است یک سئو کار حرفه ای،با تحقیق های مفصلی که انجام می دهد،فقط 3 تا صفحه از بین آن همه صفحه انتخاب کند وتصمیم بگیرد 3 تا صفحه جدید بسازد و با همین 6 تا صفحه روزانه هزار نفر را به سمت سایت خودش هدایت کند.

پس اینطوری نیست که ما در سایت مان باید 1000 تا مقاله داشته باشیم و روی همه آن صفحات سئو انجام دهیم.

بعضی از موضوعات آنقدر میزان سرچ پایینی دارد که ارزشی برای سئو کردن ندارد و اگر خط اول گوگل هم قرار بگیرد،ممکن است روزی یک بازدید کننده داشته باشیم.

پس در سئو تمرکزمان روی همه صفحات سایت نیست بلکه باید روی صفحات خاص باشد.

3-سئو صفحه کافی نیست

سئو از یک صفحه شروع نمی شود.مثلاً ما یک محصول آموزشی(آموزش سئو حرفه ای) برای فروش داریم.کار اشتباه آن است که شروع کنیم روی این صفحه سئو انجام دهیم.

کار درست آن است که یک سطح بالاتر به این موضوع نگاه کنیم،آیا سایت ما از دید گوگل مناسب است؟مثل سرعت،امنیت،ساختار سایت و …

ابتدای پی سایت را درست می کنیم و در قدم آخر می رویم آن صفحه را سئو می کنیم.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی

دو بخش اصلی سئو

سئو داخلی (ON Page):
کارهایی که در داخل سایت انجام می دهیم

  • ساختار سایت
  • سئو تکنیکال یا سئوی فنی
  • سئو محتوا

سئو خارجی (OFF Page):
کارهایی که در خارج سایت انجام می دهیم.بیشتر کارهای خارج سایت،لینک سازی و بک لینک گرفتن می باشد.

برای انجام سئو از داخل سایت شروع کنید تا به خارج سایت برسید.چرا؟برای شما یک مثالی میزنم،آیا برای یک پاساژ نیمه ساخته شده،در سطح شهر بیلبورد تبلیغاتی بزنید،بازخوردی خواهد داشت؟ قطعاً خیر،این کار یک مخرب بزرگ است.

شما ابتدا باید سایت تان را آماده و درست کنید،بعد شروع به عملیات خارج سایت مثل بک لینک گرفتن و رپورتاژ آگهی کنید.

عملیات داخل سایت (ON page) شامل تکنیکال یا فنی و محتوایی می باشد.

 

تصحیح ساختار سایت

یک سایت با ساختار درست مشخصاتی دارد،یکی از مهمترین مشخصات آن است که بازدید کننده ها،به راحتی می توانند، محتوای مورد نظر خودشان را پیدا کنند.

یک مشخصه دیگر این است که خیلی روشن و واضح به گوگل نشان دهد که از دید من صاحب سایت،مهمترین صفحات سایت من کدام ها هستند.

فرض کنید در سایت من، 20 مقاله در مورد موضوعات مختلف آموزش سئو وجود دارد و اگر همه این مقالات به یک مقاله مفصل در مورد آموزش سئو لینک دهند،گوگل پی میبرد که آن مقاله مفصل،مهمترین صفحه سایت من در آموزش سئو می باشد.خیلی از سایت ها این ساختار درست را ندارند.

ساختار سایت برای سئو

 

بهبود ساختار سایت

1-برای هر کلید واژه فقط یک صفحه

ما حق داریم یک صفحه سایت مان را به یک کلمه کلیدی خاص اختصاص بدهیم و سئو کنیم.پس اگر سایت مان در مورد «آموزش سئو وردپرس» هست،حق داریم فقط یک صفحه را روی این کلمه کلیدی سئو کنیم و بقیه صفحات به این صفحه لینک دهند.

پس برای هر کلمه کلیدی،فقط و فقط یک صفحه و برای هر صفحه،فقط فقط یک کلمه کلیدی سئو شود.

2-انتخاب صفحه های کلیدی

باید این سوال را از خودمان بپرسیم که رویای من دیده شدن کدام صفحات سایت می باشد؟با این معیار صفحات کلیدی خودمان را انتخاب می کنیم.قطعاً مقالات سطحی و بی ارزش نمی تواند صفحات کلیدی ما باشد که افراد زیادی را جذب کند.

لینک سازی داخلی

3-لینک داخلی

بعد از اینکه صفحات کلیدی را انتخاب یا ساختیم،قدم بعدی آن است که ما با لینک های داخلی،ساختار مستحکمی درست کنیم که به گوگل نشان دهیم که این صفحه برای من خیلی مهم است.با این کار به صفحات کلیدی سایت مان وزن می دهیم.

چطوری لینک دهیم؟از تمام صفحات جانبی با کیورد اصلی به صفحه مدنظر لینک می دهیم و حق نداریم با آن کیورد به صفحاتی غیر از صفحه کلیدی لینک دهیم.

برای مثال ما 50 تا مقاله در مورد موضوعات مختلف سئو داریم و یک مقاله هم در مورد آموزش سئو داریم،باید از 20 تا مقاله با کیورد آموزش سئو فقط فقط به صفحه مقاله آموزش سئو لینک دهیم تا آن صفحه وزن بگیرد.

 

تکنیکال سئو(سئوی فنی)

گوگل سایت ما را بررسی می کند که سایت ما از لحاظ فنی حداقل معیارهای لازم را دارد یا خیر؟

1-سرعت سایت

گوگل به دنبال آن است که کاربر اذیت نشود و خیلی سریع به نتیجه برسد پس اگر سایتی سرعت خوبی نداشته باشد،قطعاً نمی تواند نتایج جستجوی گوگل در رتبه خوبی قرار بگیرد.

با ابزارهایی که وجود دارد ما می توانیم سرعت سایت مان را بسنجیم یکی از این ابزارها سایت gtmetrix.com می باشد.

چه چیزهایی در سرعت سایت تاثیرگذارند:

  • هاست
  • پوسته و پلاگین ها
  • بهینه سازی عکس ها و ویدئوها

2-استفاده از ssl

Ssl یک پروتکل ارتباطی امن بین مرورگر و سرور می باشد.اگر این امکان روی سایت مان فعال باشد،سایت را که بازکنیم،کنار آدرس سایت،آیکون قفل کوچک ظاهر میشود و این نشان می دهد که ارتباط بین مرورگر و سرور کاملاً امن می باشد و خطری وجود ندارد.این موضوع برای گوگل مهم می باشد.

 

اسنیپت

هر نتیجه جستجوی گوگل یک اسنیپت نام دارد که شامل بخش های جزئی تری می باشد.اسنیپت ها تاثیر خیلی زیادی در انتخاب و کلیک کاربر روی لینک سایت ما بین ده ها سایت دیگر دارد.

اسنیپت استاندارد شامل title,URL,Meta Description می باشد.بعضی از اسنیپت ها موارد بیشتری مثل rating,FAQ دارند.

صفحه نتایج گوگل

روش های ساخت FAQ برای نمایش زیر اسنیپت:

1-نوشتن کد مستقیم

2-سایت های کمکی مثل

3-پلاگین وردپرس

تولید محتوا

سئو محتوا

چگونه محتوای یک صفحه خاص را سئو کنیم؟

مراحل کار در سئوی محتوا بدین صورت است:

  1. انتخاب کلمه کلیدی
  2. انتخاب صفحه
  3. بهینه سازی

ابتدا باید تحقیقاتی در مورد کلمه کلیدی انجام دهیم و ببینیم کدام کیوردها بازدیدکننده بیشترو کیفیت بالاتری دارد.بعد از انتخاب کلمه کلیدی درست،اگر صفحه آن را در سایت مان نداریم،آن صفحه را می سازیم.

کلمه کلیدی یعنی عبارتی که کاربران در گوگل سرچ می کنند.

کلمه کلیدی چیست؟

به عبارت هایی که ما میخواهیم با آنها در نتایج گوگل رتبه بگیریم،کلمه کلیدی می گویند مثل آموزش رایگان سئو،خرید کتاب و طراحی سایت

کلمه کلیدی توسط کاربرها سرچ می شود و اگر بتوانیم به درستی این عبارت ها پیدا کنیم،میتونیم سئو کردن آن عبارت ها به نتایج خیلی خوبی دست پیدا کنیم.

 

انواع کلمه کلیدی

سردسته head

کلید واژه هایی هستند که معمولاً تک کلمه ای هستند مثل سئو،سایت،وردپرس

سئو کردن این کیورد ها بسیار سخت است و ممکن است هیچ وقت اول نشویم چون رقابت های بسیار سنگینی روی ان کلمه کلیدی ها وجود دارد.

نکته امیدوار کننده اش این است که اصلاً فایده ای ندارد که در این کلمات کلیدی اول شویم.

برای مثال کسی سئو سرچ می کند نمی دانیم دنبال آموزش سئو هست،یا به دنبال مشاوره سئو است یا قصد برونسپاری پروژه سئو دارد.

پس کلمات کلیدی تک سیلابی،اولین چیزی نیست که ما روی آن تمرکز کنیم تا به به نتایج و رنک خوبی دست پیدا کنیم.

متوسط mid tail

این کلمات کلیدی معمولاً دو یا سه سیلابی هستند و یک مقدار نسبت به کلمه کلیدی سردسته دقیق تر است مثلاً آموزش سئو،مشاوره سئو،شرکت سئو

طولانی long Tail

نام دیگر این دسته کلمات کلیدی دم دراز است که طولانی هستند.این کیورد ها تقریباً 70% جستجو ها را تشکیل می دهند.

کاربران به جای تک کلمه ، یک عبارت طولانی را سرچ می کنند تا همان ابتدا به نتایج دقیق و مدنظر خود دست پیدا کنند.پس بهتر است ابتدا سراغ کلمات کلیدی دم دزار بروید چون هم رتبه گرفتن در آن راحتر است هم پربازده تر می باشد.

 

معیار تولید محتوای عالی

اصیل

محتوا باید اصیل باشد و از جایی کپی نشده باشد.برای مثال یک سایتی در مورد ابزار گوگل ترند مطلبی نوشته است،نباید مطالب آن سایت را کپی کنیم.ما میتوانیم یک مقاله خیلی کامل تر در مورد گوگل ترند بنویسم و منتشر کنیم.(کپی کردن متن ممنوع)

خوانایی متن ها

متن هایی که در مقالات یا صفحات محصول خوانا نباشند می تواند زمان حضور کاربر در سایت مان کم شود و صفحه ما را ترک کنند.

چطوری خوانایی را بالا ببریم:

  • استفاده از جملات کوتاه
  • استفاده از زیر عنوان برای دسته بندی پاراگراف ها
  • استفاده از فونت ،سایز و رنگ مناسب
  • استفاده از عکس،ویدئو و صوت در بین متن ها
  • استفاده از المان های گرافیکی

 

بخش های صفحه

اگر این 6 بخش را متناسب با کلمه کلیدی بنویسیم،سئو آن صفحه انجام شده است.

  • سئو عنوان (Seo title) : چیزی که در اسنیپت نمایش داده می شود
  • متا دسکریپشن (Meta Description): توضیحاتی که در اسنیپت زیر لینک سایت مان نمایش داده می شود.
  • عنوان صفحه (Title): اسم مقاله می باشد
  • نامک (URL)
  • بدنه محتوا (Body)
    1. عنوان های فرعی ( زیر عنوان ها)
    2. بند اول محتوا
    3. چگالی کلمه کلیدی
    4. توزیع کلمه کلیدی
    5. عبارات معادل و مرتبط (LSI)


انواع لینک ها

لینک داخلی : از یک صفحه داخل سایت به صفحه دیگری از داخل سایت مان لینک دهیم.

لینک خارجی: از صفحه داخل سایت مان به صفحه خارج سایت مان لینک دهیم.(لینک از ما به دیگران)

بک لینک: از یک صفحه خارج سایت مان به صفحه داخل سایت مان لینک دهیم.(لینک از دیگران به ما)

بک لینک

بک لینک چیست

بخش اصلی سئو خارجی (OFF Page) لینک سازی می باشد.

بک لینک ها همان لینک هایی هستند که با کلمه کلیدی مناسب از یک سایت دیگر به صفحه سایت مان لینک داده شده اند.

چرا از دید گوگل بک لینک چیز مهمی است؟چون این کار به راحتی توسط ما قابل انجام نیست و امکان فریب دادن گوگل در این مورد خیلی کم وسخت است.

اما اگر یک محتوا مفید و عالی بنویسیم،این امکان برای ما فراهم می شود که دیگران ما را به دوستان خودشان معرفی کنند.

ارزشمندترین بک لینک،حضور لینک در سایت های دیگران می باشد نه ایمیل و اینستاگرام و …

اگر بک لینک های زیادی برای یک صفحه سایت مان داشته باشیم،گوگل متوجه می شود که صفحه ما خیلی عالی و مفید است که دیگران حاضر شدند که به آن لینک دهند.

ارزش بک لینک ها یکسان نیست،بستگی دارد از کدام سایت و از کدام صفحه به شما لینک داده شده است.بک لینک گرفتن از سایت های غیر مرتبط تاثیر زیادی ندارد.

لینکسازی یک کار دیربازده است که خیلی سریع نتیجه آن را نخواهیم دید.معمولاً چند ماه طول می کشد تا نتیجه کار مشاهده شود.

 

روش های سئو

روش های سئو سایت

سئو کلاه سفید (White Hat Seo)

شهروند قانونمندی که قوانین گوگل را 100% رعایت می کند،شهروند کلاه سفید می باشد.یعنی محتوای خوب می نویسند و یکسری کارها انجام میدهند و منتظر میماند تا گوگل به آن رتبه دهد.کل عملیات سئو،قانونی و در چارچوب قوانین گوگل است.

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat Seo)

شهروندی که گاه گداری شیطنت میکند و در بعضی قسمت ها،قوانین گوگل را نادیده میگیرد و آن را فریب می دهد و در بعضی قسمت ها کاملاً طبق قوانین گوگل عمل میکند و خود را آدم خوبی نشان میدهد.

سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo)

شهروندی که قوانین را رعایت نمی کند و بصورت سیاه سئو انجام می دهد،یعنی بک لینک میخرد،مطالب را از سایت های دیگر کپی می کند و به دنبال آن است که هر طور شده رتبه بگیرد.خب این کار ریسک های زیادی دارد و امکان پنالتی شدن سایت وجود دارد،یعنی سایت که توسط گوگل پنالتی شود،دیگر در نتایج گوگل نمایش داده نخواهد شد.

 

پنالتی شدن سایت

اگر ما در انجام عملیات سئو قوانین گوگل را نادیده بگیریم و خطایی انجام دهیم،اگر گوگل متوجه تخلف شود قطعاً ما را جریمه خواهد کرد.سخت ترین جریمه گوگل پنالتی شدن سایت است.یعنی چی؟

یعنی در هر صفحه یا کلمه کلیدی مرتکب خطا شویم،گوگل فقط و فقط همان صفحه یا کلمه کلیدی را جریمه می کند و ما را از نتایج خود حذف می کند و آن صفحه ما رتبه ای در نتایج جستجو گوگل نخواهد گرفت.

پس به هیچ وجه،هنگام عملیات سئو خطایی نکنید،چون اولین خطا آخرین خطاست و ممکن است برای همیشه از نتایج گوگل حذف شوید.

ریدایرکت کردن در سایت چیست؟

وقتی احتمال دارد که نتوانیم تماس های به موبایل مان را جواب دهیم،روی شماره دیگری دایورت می کنیم.همین کار در سایت یعنی ریدایرکت کردن.

ممکن از یک صفحه از سایت مان پاک شده باشد،لینک آن صفحه در نتایج گوگل قرار دارد،وقتی کاربر روی لینک میزند با ارور 404 مواجه می شود و این کار باعث می شود گوگل یک امتیاز منفی به سایت ما بدهد.پس بهتر است آدرس قبلی که صفحه اش پاک شده به یک صفحه مرتبط و جدید ریدایرکت شود.

 

 

اگر هم آدرس صفحه تان را عوض کردید هم باید آدرس قبلی را به آدرس جدید ریدایرکت کنید.

ریدایرکت کردن

انواع ریدایرکت ها

ریدایرکت 301: بهترین ریدایرکت می باشد چون در کنار هدایت صفحه به صفحه جدید،ارزش و اعتبار صفحه قبلی که در گوگل گرفته بود به صفحه جدید منتقل می شود.

ریدایرکت 302: در این ریدایرکت به گوگل اطلاع میدهیم که کاربر را به صفحه جدید منتقل کن اما ارزش و اعتبار صفحه را منتقل نکن.

ریدایرکت 307: در این ریدایرکت ما به گوگل می گوییم،بصورت موقت قصد داریم صفحه مورد نظرمان به صفحه جدید منتقل شود اما احتمال برگشت به صفحه قبلی را دارم پس اعتبار را منتقل نکن.

ریدایرکت 410: در این نوع ریدایرکت به گوگل می گوییم صفحه مورد نظر حذف شده و شما هم از نتایج گوگل پاک کن.

نحوه انجام ریدایرکت در سایت

          افزونه های وردپرسی مثل یواست ، رنک مث و redirection

          از طریق .httaccess

          از طریق فایل robot.txt

 

الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل برای سئو

مامورین گوگل برای کنترل وضعیت نتایج و تشخیص متخلفان،یکسری الگوریتم تعیین کرده است و اگر قوانین را رعایت نکنیم،این الگوریتم ها متوجه خطای ما می شوند و برای سایت ما جریمه در نظر می گیرند.

در ادامه این مطلب در مورد مهمترین الگوریتم های گوگل که در سئو سایت خیلی تاثیرگذار هستند،صحبت خواهیم کرد.

اگر اطلاعی از این الگوریتم ها نداشته باشیم و با قوانین آنها آشنا نباشیم،در حین انجام سئو ،ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری بوجود بیاید و سایت مان از نتایج گوگل برای همیشه حذف شود و اگر این الگوریتم ها را یاد بگیریم مثل نردبان به ما کمک می کند تا به نتایج برتر گوگل برسیم. پس با دقت و حوصله این الگوریتم ها را یاد بگیرید.

الگوریتم پاندا:

وظیفه اش مبارزه با محتوای کپی در سایت ها است.منظور از محتوا متن،ویدئو،عکس،صوت و …. است.وقتی الگوریتم پاندا متوجه کپی بودن محتوا شود،آن را به گوگل گزارش می دهد و این گزارش باعث می شود رتبه سایت ما در نتایج گوگل افت کند یا پیشرفتی در رتبه صفحه موردنظر نداشته باشیم.

الگوریتم پنگوئن:

وظیفه اش مبارزه با لینک سازی غیر مجاز و سئو کلاه سیاه است.

عموماً بک لینک های غیرمرتبط و اسپ توسط این الگوریتم بررسی می شود.حالا این الگوریتم از کجا متوجه خریدن بک لینک می شود؟

این الگوریتم از حجم زیاد بک لینک و بک لینک گرفتن از سایت های غیرمرتبط با سایت ما و موقتی بودن بک لینک ها و … متوجه این موضوع می شود.

باید خیلی حواس مان به این الگوریتم باشد،چون کوچیکترین خطا باعث می شود این الگوریتم، مصنوعی بودن عملیات سئو را متوجه شود و ما را پنالتی کند.پنالتی های الگوریتم پنگوئن،به احتمال خیلی زیاد،غیر قابل بازگشت می باشد و سایت ما برای همیشه از نتایج گوگل حذف خواهد شد.

الگوریتم کبوتر:

این الگوریتم مربوط به سرچ محلی می باشد و وظیفه آن بهبود نتایج جستجویمحلی می باشد و فاصله جستجوگر با محل هدف را تخمین می زند.

برای مثال شخصی کلمه آموزش وردپرس را در گوگل سرچ می کند،بعضی از نتایج گوگل مربوط به نتایج محلی بوده و این یعنی نزدیکترین مرکز آموزش وردپرس را به شما نمایش می دهد.این نمایش توسط الگوریتم کبوتر انجام می شود.

اگر نتایج محلی نمیشد،دیگر گوگل گزینه اول کاربران نبود چون مثلاً شخصی در تهران سرچ می کرد مرکز آموزش سئو ،گوگل یک آموزشگاه سئو در بندرعباس را به او نشان می داد و این برای کاربر دلچسب نبود.

الگوریتم مرغ مگس خوار:

وظیفه این الگوریتم درک نیاز کاربران با توجه به جستجوهای آن ونمایش نتایج بهتر است.

اگر کلمه ای را اشتباه تایپ کنیم،گوگل با کمک این الگوریتم،متوجه مفهوم کلمه ما میشود و نزدیکترین نتایج به سرچ ما را نمایش می دهد.

سرچ کنسول

سرچ کنسول

یکی از مهمترین ابزار برای متخصصان سئو،سرچ کنسول می باشد که با این ابزار که برای گوگل است می توانیم سایت را تحلیل و بررسی کنیم.

یکی از کارهای واجب در عملیات سئو،فعالسازی سرچ کنسول می باشد.مگر فعال کردن این ابزار چه مزیتی دارد؟

ما با این ابزار می توانیم اطلاعات مفیدی برای پیشرفت سایت مان بدست آوریم برای مثال

  • عدد دقیق دیده شدن (Impression) و کلیک با هر کلمه کلیدی
  • بعضی اوقات نمایش هشدار قبل از پنالتی شدن!
  • اطلاع از نگاه گوگل به صفحات
  • اطلاع از ارور های سایت
  • تحقیق کلمه کلیدی با کمک سرچ کنسول
  • ایندکس سریعتر صفحات

 

میزان درآمد سئوکار

اگر قصد دارید در یک شرکت و سازمانی بعنوان سئوکار استخدام شوید،باید بدانید حداقل دستمزد یک سئو کار که یک نمونه کار خوب سئو شده داشته باشد،در حال حاضر ماهیانه 5 میلیون تومان است.

اگر شما سه تا نمونه کار داشته باشید که در کلمات کلیدی خوب مثل خرید … یا فروش … به صفحه یک گوگل رسیدند،حداقل حقوق کارمندی شما ماهیانه 10 میلیون تومان است.

میزان درآمد سئوکار فریلنسر،بیشتر از کارمندان سئو کار می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *