تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
آیا به دنبال این هستید که چگونه از رسانه های اجتماعی برای بهبود سئو و رتبه بندی جستجوی گوگل استفاده کنید؟ قرار است در این مقاله ابهامات راجع تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو را بررسی کنیم و نکات ارزشمندی را خدمت تان ارائه دهیم.
داستان تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو
در سال 2015 ، آقای Matt Cutts (مدیر سابق بخش اسپم گوگل) طی یک ویدئویی به اهمیت بالای سیگنالهای شبکه اجتماعی در رتبهدهی سایتها اشاره کرد و گفت که گوگل از دادههای موجود در شبکههای اجتماعی برای تعیین جایگاه استفاده میکند.
اما گوگل بعد از سه سال، بطور رسمی اعلام کرد فعالیت در شبکه های اجتماعی جزو معیارهای رتبه دهی محسوب نمی شود.
بهمین دلیل، سردرگمی در بین متخصصین سئو به راه افتاد و هنوز هم نمیتوانیم با اطمینان کامل بگوییم سوشال مدیا چه تاثیری در جایگاه سایتها میگذارد.
در ادامه میخواهیم، با بررسی دقیق، شما را از این سردرگمی نجات دهیم و به یک جواب منطقی نزدیک کنیم.
چرا شبکه های اجتماعی نمی توانند معیار خوبی برای گوگل باشند؟
از آنجایی که حجم سرسام آوری محتوا در شبکه های اجتماعی در حال انتشار است، ربات های خزنده گوگل نمی توانند به بهترین شکل، محتوای سوشال مدیا ها را ایندکس کنند.
تنها صفحات پروفایل در گوگل ایندکس می شوند و پست ها و هشتگ های کم مخاطب شانس کمی برای حضور در صفحه نتایج گوگل دارند.
گوگل برای آنالیز شبکه های اجتماعی درست نشده، بهمین دلیل نمی تواند به درستی کیفیت محتوای یک پست را بررسی و آنالیز کند تا معیار مناسبی برای گوگل باشد.
بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو
یکی از معیارهای مهم گوگل، رفتار کاربران است.رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی یعنی لایک کردن، کامنت گذاشتن، به اشتراک گذاری و … که نام این رفتارها سوشال سیگنال است.
وقتی محتوای یک صفحه از سایت توسط افراد زیادی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود، آن صفحه سوشال سیگنال بالایی را دریافت می کند.
این موضوع به بهبود اعتبار صفحه و page rank آن صفحه کمک می کند و این اعتبار به دامنه آن سایت هم منتقل می شود.
هر چقدر اعتبار دامنه یک سایت بیشتر باشد، گوگل هم به محتوای موجود در آن اطمینان بیشتری میکند و جایگاه بهتری برای آن سایت در نظر میگیرد.
به عنوان مثال، اگر پست وبلاگ شما توسط افراد زیادی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود و پسندیده شود، موتورهای جستجو این را به عنوان نشانه ای از ارزشمند بودن و مرتبط بودن محتوای شما تفسیر می کنند. در نتیجه، وب سایت شما ممکن است در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد.
اشتراک های شما در سایت های رسانه های اجتماعی جایی در رتبه بندی سئو ندارند. با این حال، وقتی افراد بیشتری محتوای شما را در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند، سیگنال های اجتماعی تولید می کند که نشان می دهد پست های شما برای بازار هدف شما مفید هستند.
تحقیقات CognitiveSEO به نتایج جالبی دست یافت. پس از تجزیه و تحلیل 23 میلیون اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی در پلتفرم های منتخب، آنها یک پیوند مبهم بین اشتراک های اجتماعی و SEO را کشف کردند. اشتراکگذاریها، لایکها و نظراتی که پستهای شما دریافت میکنند، سیگنالهای حیاتی هستند که گوگل و سایر موتورهای جستجو از آنها برای رتبهبندی وبسایت شما استفاده میکنند.
در توضیح اینکه چگونه رسانه های اجتماعی بر SEO تأثیر می گذارند، Life Marketing خاطرنشان می کند که رسانه های اجتماعی تأثیر مستقیمی بر SEO ندارند. اما به طور غیرمستقیم تأثیر مثبتی در رتبه بندی جستجو دارد.
اهمیت سوشال سیگنال
اهمیت بیشتر سیگنال های مثبت در شبکه های اجتماعی نسبت به الگوریتم گوگل
اگر دوست شما یک پزشک خوب را در اینستاگرام معرفی کند و گوگل هم پزشکان دیگری را معرفی کند، شما به حرف کدام یک (دوست تان یا گوگل) اطمینان بیشتری دارید؟ پس گوگل هم از این سیگنال های واقعی کمک می گیرد تا نتایج دقیق تری در اختیار کاربران خود قرار دهد.
اعتبار نویسندگان محتوا
اگر شخصی در شبکه های اجتماعی، سیگنال های مثبتی را از مخاطبان خود دریافت کند و در یک سایت مقاله ای تولید کند، گوگل با در نظر گرفتن اعتبار این نویسنده، به آن صفحه سایت رتبه بهتری می دهد و اعتبار نویسنده را به آن صفحه منتقل می کند.
این اعتبار با نام Author Rank شناخته میشود و آقای مت کاتس در ویدئویی درباره تاثیر سوشال مدیا در سئو، به اهمیت این معیار اشاره میکند.
همکاری گوگل با شبکه های اجتماعی
بر اساس همکاری بین توئیتر و گوگل در سال 2015، بات های گوگل می توانند به داده های موجود در توئیتر دسترسی پیدا کنند. این همکاری امکان ایندکس و نشان دادن توئیت کاربران در صفحه نتایج گوگل را فراهم کرد.
همچنین با افزایش کاربران شبکه های اجتماعی، گوگل مجبور است برای در دسترس قرار دادن بهترین محتوا به دست کاربر، یک الگوریتم انحصاری برای شبکه های اجتماعی طراحی کند و سایتها را بر اساس سیگنالهای دریافتی از کاربران آنالیز و رتبهدهی کند.
به دلایل گفته شده، همکاری گوگل با شبکه های اجتماعی، دور از ذهن نیست.
چگونه رسانه های اجتماعی بر سئو تاثیر می گذارند؟
شبکه های اجتماعی می توانند با افزایش ترافیک وب سایت، بهبود آگاهی و شهرت برند و افزایش تعداد بک لینک ها به یک وب سایت، روی سئو تأثیر بگذارند.
به عنوان مثال، اگر یک پست وبلاگ را در توییتر یا لینکدین به اشتراک بگذارید و توسط فالوورهای شما به اشتراک گذاشته شود و بازتوییت شود، احتمالاً ترافیک وب سایت بیشتری خواهید داشت. این می تواند به بهبود دیده شدن و رتبه وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو کمک کند.
علاوه بر این، شبکه های اجتماعی می توانند به بهبود شهرت و دیده شدن نام تجاری شما به صورت آنلاین کمک کنند. هرچه فالوورهای بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری محتوای شما را می بینند و با برند شما درگیر می شوند. همانطور که دیده شدن و شهرت نام تجاری شما بهبود می یابد، رتبه وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو نیز افزایش می یابد.
بهترین روش ها برای استفاده از شبکه های اجتماعی برای سئو
برای استفاده از شبکه های اجتماعی برای سئو، چندین روش برتر وجود دارد که باید دنبال کنید:
پروفایل های شبکه های اجتماعی خود را بهینه کنید
پروفایل های شبکه های اجتماعی شما باید با کلمات کلیدی مرتبط و توضیح واضحی از برند شما بهینه شوند.
محتوای با کیفیت بالا را به اشتراک بگذارید: محتوای باکیفیت را به اشتراک بگذارید که به برند شما و مخاطبان شما مرتبط است.
از کلمات کلیدی و هشتگ استفاده کنید
از کلیدواژه ها و هشتگ های مرتبط در پست های شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید تا آنها را بیشتر شناسایی کنید.
با فالوورهای خود تعامل داشته باشید: با پاسخ دادن به نظرات و پیام ها و به اشتراک گذاری محتوای تولید شده توسط کاربر، با فالوورهای خود در ارتباط باشید.
ایجاد بک لینک
با به اشتراک گذاری محتوای خود در شبکه های اجتماعی و تشویق دیگران به لینک دادن به وب سایت شما، بک لینک ایجاد کنید.
دکمه های اشتراک گذاری اجتماعی در وب سایت شما
داشتن دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی در وبلاگ و وب سایت شما برای تشویق بازدیدکنندگان به اشتراک گذاری محتوا ضروری است.
لینک خود را در پروفایل های اجتماعی قرار دهید
آدرس موجود در بیو واقعی یک اکانت سوشیال مدیا،یک لینک فالو (Follow Link) است.مطمئن شوید از این فرصت برای انتقال مخاطب از شبکه اجتماعی به سایت خود استفاده می کنید.
لینک سایت خود را در محتوای ویدئویی قرار دهید
هنگام اشتراک گذاری محتوا در پلتفرم هایی مثل یوتیوب،لینکدین و … حتماً آدرس پست وبلاگ با موضوع مرتبط را به اشتراک بگذارید. بله، این کار باعث افزایش ترافیک و ایجاد لینک های ورودی جدید می شود.
پروفایل صفحات نویسندگان خود را بهینه کنید
موتورهای جستجو توجه زیادی به نویسندگان محتوا سایت دارند. علاوه بر وب، خزندههای گوگل، اطلاعات نویسنده را از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای اطلاع بهتر از اعتبار نویسنده استخراج میکنند.
بیوگرافی نویسندگان را در مقالات یا وبلاگهای خود که به شبکه های اجتماعی آنها پیوند دارند، اضافه کنید و آنها را با هر محتوای جدیدی که تولید میکنند، برچسبگذاری کنید.
بهترین وب سایت های رسانه های اجتماعی برای سئو چیست؟
گوگل پلاس، یوتیوب، فیسبوک، توئیتر، پینترست، اینستاگرام، لینکدین و … از بهترین رسانه های اجتماعی هستند که می توانند روی سئو سایت شما موثر باشند.