پرسونای مخاطب

وقتی شما وارد یک بازار میشید،باید بدونید مخاطبت هدفتون کیه و چه ویژگی هایی داره؟از طرفی نمیشه به تمام افراد دسترسی داشت،اینجاست که پرسونای مخاطب وارد میشه.پرسونا یک فرد غیر حقیقی هست که میانگین کل بازار هدفتون هست.

باید مخاطب هدفتون رو تجسم کنید و ببینید کی هستن؟ویژگی های آنها را مشخص کنید مثل سن،شغل،درآمد،وضعیت مالی،محل زندگی،تحصیلات،وضعیت تاهل و …

باید ببینید با توجه به بازار هدفتون،کدوم اطلاعات و ویژگی های مخاطب برای کسب و کارتون مهمتره.

بعد مشخص کنید این دسته از افراد ترس،ارزش،مشکلات،رویا و عوامل موثر در خریدشون چیه؟

بزارید کمکتون کنم تا راحت تر متوجه بشید،مثلاً شما محصول لاغری دارید،اون رو به چه کسایی باید بفروشید؟خود افراد لاغر؟قطعاً نه.پس مخاطبین شما افراد با وزن زیاد هستن و قصد لاغر شدن دارن،حتی ویژگی های مخاطبین تون رو مشخص کنید.

وقتی فهمیدید مخاطب های هدفتون کیا هستن،از دغدغه‌هاشون و راههای رفع اون دغدغه ها توو تولید محتوا و تبلیغات صحبت کنید.

پرسونای مخاطب کمک میکنه که بدونید…

مخاطب را از کجاها پیدا کنید؟

مهمترین نیاز مخاطب چیه؟

بهتره با چه لحنی با مخاطب صحبت کنید؟

محصول شما چطوری میتونه نیاز مخاطب رو رفع کنه؟

چطور تبلیغات هدفمندتری داشته باشید؟

چه ویژگی جدیدی به محصول تون اضافه کنید تا جذاب تر بشه؟

چطور میتونید محصولتون رو در سطح وسیع شخصی سازی کنید؟

نقاط درد و موانع خرید مشتری چیا هستن؟

نحوه پیدا کردن پرسونای مخاطب

با مشتری ها صحبت کنید

از پرسشنامه ها استفاده کنید

مشاهده و رفتارنگاری مخاطبان

از اطلاعات تیم فروش استفاده کنید

از اطلاعات تیم پشتیبانی استفاده کنید

از داده‌های آنالیز سایتتون استفاده کنید

جلسات و طوفان فکری با اعضای تیم برگزار کنید

بررسی شبکه های اجتماعی

بررسی نظرات مشتریان راجع به محصول و برند تون

اهمیت شناخت پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب جمعی از مهمترین ویژگی هایی مخاطب هست که اگه بتونید درکش کنید شما را از روشهای دیگه خیلی بهتر به بازار تون نزدیک می‌کنه،در واقع با شناخت پرسونای مخاطب،درک بهتری از بازار،نیازهای مهم مخاطبانتون،راه های ارتباطی با آنها و یک سری از مشکلاتشان را پیدا می کنید و یکسری از استراتژی‌های بازار تون شکل میگیره.

با شناخت پرسونای مخاطب،اثر بخشی محتواهاتون بیشتر از قبل میشه،چون شما با شناخت نیاز ها،مشکلات و ترس های مخاطب هدفتون سعی می کنید اونها رو برطرف نمایید و می تونید تشخیص بدید که مخاطب ها بیشتر کجاها هستن و تبلیغاتتون رو توی اون مکان ها انجام بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *